De (voor)oordelen over de praktijkschool kwamen vooraf dagelijks over me heen vanuit mijn eigen netwerk: nou dat zal wel een zware dag worden, benieuwd wat je er van gaat vinden, weet je dat die school het putje van het onderwijs is, daar zitten leerlingen met de grootst verstandelijke beperking en gedragsproblemen.
Ik ben zelf in de vijftig en het middelbaar onderwijs ligt al lang achter mij. De school waar ik destijds op zat was ook niet de makkelijkste school met de meest ideale leerlingen. Mobiele telefoons waren er nog niet, maar wel sponzen, die regelmatig door de klas gingen. En roken deden we bijna allemaal, ook in de klas, sigaret tussen de vinger, onderste raam open en arm naar buiten. Nablijven en strafwerk was ons niet vreemd. En regelmatig bleef er iemand zitten of moest van school af omdat het niveau te hoog was.
Genoeg uitdagingen en motivatie
Terug naar de praktijkschool. Natuurlijk heb ik met veel respect en grote bewondering gekeken naar de leerkrachten, hoe zij invulling geven aan hun vak op de school, met deze leerlingen die allemaal hun eigen uitdagingen hebben. Het geduld en de ontspanning die zij teweeg kunnen brengen in de klas dwingt groot respect af. Het moet hen veel voldoening geven, de kleine stapjes die de leerlingen maken in hun ontwikkeling. Want die zijn er. Wat een energie, wat een motivatie om te willen en te kunnen, de glinstering in de ogen van de leerlingen als iets lukt, de passie die je ziet als je hen aanspreekt op wat ze leuk vinden. Dat is wat deze school doet.
Natuurlijk vraagt het extra aandacht: mobieltje weg, stil zitten, luisteren, etc. etc. Als ik even aanschuif bij vier leerlingen die hebben gekozen voor houtbewerking, levert dit mooie gesprekken op. Zo vertelde één leerling dat ze eigenlijk wel graag wilde doorleren naar het MBO, maar dat ze dat niveau niet haalt. Ze heeft met veel plezier stage gelopen bij twee meubelmakerijen. Dus ze wil graag aan het werk en dan kijkt ze over een paar jaar weer of ze nog weer onderwijs kan en wil volgen.
Voor iedereen werk, toch?
Werk maakt mensen gelukkig en ook deze leerlingen hebben daar recht op! Ik geloof in deze leerlingen, in wat ze kunnen, wat ze willen en wat hun mogelijkheden zijn. De school laat dat zien. Nu nog de arbeidsmarkt. Mijns inziens moeten juist daar nog de mogelijkheden voor deze leerlingen worden vergroot. In mijn vorige rol als manager bij een grote uitzendorganisatie heb ik ervaren hoe eenvoudig het is de krenten uit de pap te halen aan de aanbodkant op de arbeidsmarkt en daar geld mee te verdienen. Mooi, maar er zijn meer mensen die ook een plek willen hebben op de arbeidsmarkt en die daar ondersteuning bij nodig hebben. Dat moet en dat kan, ook voor de leerlingen van de praktijkschool. Ik hoop vanuit mijn functie daar een bijdrage aan te kunnen leveren.
Ik wil vooral zeggen tegen het bedrijfsleven: maak in een flexibeler arbeidsmarkt ook werk van werk voor deze leerlingen en geloof in ze. Het kleurt uw organisatie, het geeft een positieve uitstraling naar uw overige medewerkers en daarmee draagt het groots bij aan uw bedrijfsresultaat.”
blogger: Max van der Vaart
Accountmanager Arbeid
MEE Gelderse Poort
Nog geen reacties.