NS start een proef met de Hulpkaart in Hengelo en Enschede. Eén van de doelen is minder overlast voor personeel en reizigers op stations. NS wil onderzoeken of de inzet van de Hulpkaart leidt tot minder escalatie en inzet van politie.
NS-medewerkers op stations komen regelmatig in contact met personen die onbegrepen gedrag vertonen. Ze vertonen dit gedrag omdat ze onder invloed zijn van drank of drugs, door een medische oorzaak, door suïcidaliteit of zonder duidelijk aanwijsbare reden. Ze veroorzaken overlast en/of onveilige situaties voor zichzelf, anderen en medewerkers in het openbaar vervoer.
In deze situaties kan een Hulpkaart uitkomst bieden: de hulpkaarthouder heeft immers op de Hulpkaart aangegeven wat er met hem aan de hand is en de kaart geeft handelingsperspectief aan de ontvanger van de Hulpkaart.
Daarom start NS een proef met de Hulpkaart. Medewerkers van de stations Enschede en Hengelo krijgen informatie over de Hulpkaart. Zij leren dan in welke situaties zij kunnen vragen naar de Hulpkaart en welke vervolgacties zij kunnen inzetten. In deze proef moet duidelijk worden of het vragen naar de Hulpkaart leidt tot minder escalatie en inzet van politie. De proef startte op 1 september 2020.
Bureau Herstel Twente doet mee aan het project Hulpkaart met NS. Zij gaan de komende tijd inzetten op het maken van veel Hulpkaarten. Daarvoor houden ze nu een publiciteitscampagne: ze willen tijdens de proef bij de NS zoveel mogelijk mensen, die een Hulpkaart zouden willen, bereiken. Dat gebeurt rechtstreeks, via Mediant (een ggz-organisatie in de regio Twente) en andere organisaties die contact hebben met kwetsbare mensen.
Bij de proef zijn NS, Bureau Herstel in Twente, MEE NL, GGD Twente, Bemoeizorgteam Mediant en het Verbindend Landelijk Ondersteunings Team (VLOT) betrokken.