Maarten en zijn zus dreigen te verdwalen
Maarten (42) heeft een progressieve spieraandoening. Daar was – met de nodige voorzieningen – redelijk mee te leven, maar langzaam gaat Maarten achteruit in zijn functioneren. Maarten woont zelfstandig en krijgt hulp van de thuiszorg bij zijn dagelijkse verzorging en huishouding. Daarnaast is zijn zus Marjet een rots in de branding voor hem. Tegelijkertijd komen, met de ontwikkeling van Maartens aandoening, ook de vragen. Zoveel, dat ze dreigen te verdwalen. Marjet belt naar het gemeenteloket en vraagt naar de onafhankelijke cliëntondersteuner van MEE Gelderse Poort.
Mories Driessen: “Ik maak een afspraak voor een huisbezoek bij Maarten, zijn zus zal er ook bij zijn. De eerste vraag gaat over Personenalarmering. Marjet wil weten bij wie ze dit kunnen aanvragen en hoe de kosten gedekt worden. De tweede vraag gaat over de plaatsing en financiering van een speciaal toilet met spoel- en föhnfunctie, waardoor Maarten zelfstandig naar het toilet kan blijven gaan. De derde vraag gaat over de scootmobiel die Maarten in bruikleen heeft van de gemeente. Door de achteruitgang kan Maarten hem niet meer gebruiken en heeft hij behoefte aan een elektrische rolstoel voor binnen én buiten. De laatste vraag gaat over vervoer. Maarten zou graag zijn familieleden twee dorpen verderop willen bezoeken en vraagt of er mogelijkheden zijn voor speciaal vervoer.” Mories geeft uitleg over eerdergenoemde vragen en stelt voor om samen de gemeente (Wmo) en ziektekostenverzekeraar te bellen. De Wmo consulent wil graag langskomen voor een huisbezoek. Maarten vraagt of cliëntondersteuner Mories bij dit gesprek aanwezig wil zijn, zodat hij zéker weet dat de juiste (hulp)vragen worden gesteld en er geen misverstanden kunnen ontstaan over de mogelijkheden én onmogelijkheden van (financiële) hulp en ondersteuning. Mories houdt nauw contact met de Wmo consulent en de ziektekostenverzekeraar over het uitvoeren van de aanvragen.
Lees meer in onze All Inclusive krant